Irritatie en gemopper door drukte op het werk

Geplaatst op door Emmy

Druk, druk, druk, het werk stapelt zich op en irritatie en gemopper nemen toe.

Herken je dit? Je irriteert je aan een collega die tijdens het werk veelvuldig aan het praten is. Dit leidt je enorm af. Het enige wat jij wil is je concentreren op je werk. Het werk dat zich maar opstapelt. Een collega is nu al meer dan vier weken ziek thuis en ook dat werk moet gedaan worden. Het ziet er nog niet naar uit dat de collega snel weer terug is. Ook ziektevervanging zit er niet in omdat het bedrijf waar je werkt ook de eindjes aan elkaar moet knopen. Je hebt het maar druk, druk, druk en zit nu echt niet te wachten op het gebabbel van je collega. Op dit moment ben je zo onrustig. Normaal kun je goed je grenzen aangeven maar nu lukt het je niet om rustig te communiceren. Je raakt steeds geïrriteerder en je begint te mopperen. De sfeer wordt er niet leuker van en ook thuis werkt het door. Je moppert op je man en kinderen. In jouw ogen kunnen ze niets meer goed doen. Je voelt je gespannen en ’s morgens merk je dat je niet echt uitgerust bent.

Vreemd is het zeker niet dat je door alle drukte in een carrousel van negatieve gevoelens terecht komt. Fysieke klachten hebben zich misschien ook al aangediend. Al met al niet bevorderlijk voor je gezondheid. Je loopt het risico om zelf ziek te worden. Dit is toch niet wat je wilt? Maar hoe zorg je er dan voor om je in drukke tijden staande te houden?

Ga eens bij jezelf te rade of je voldoende pauze tussen de bedrijven door neemt. Maak eens een wandeling, neem een korte pauze of lees een tijdschrift. Ik kan mij goed voorstellen dat je nu denkt: “Dit lukt mij niet, hier heb ik geen tijd voor.” Maar geloof mij, de manier om jezelf staande te houden is om goed voor jezelf te zorgen. Mocht je in stress schieten dan heb ik hier nog een praktische ontladingsoefening voor je.

De oefening: schudt de irritatie van je af.

Deze oefening helpt je op momenten als je last hebt van irritatie om de spanning in je lichaam beter hanteerbaar te maken. Doe deze oefening op een plaats waar je niet hoorbaar of zichtbaar bent voor anderen. Je kunt de oefening zittend of staand doen. Laat je hoofd licht voorover hangen, zo los mogelijk, zonder je nek te belasten. Zorg dat je kaken los van elkaar staan. Dit doe je door je mond een klein stukje open te houden. Ga nu je hoofd rustig heen en weer schudden. Hierdoor komt je onderkaak lekker los. Maak hierbij de meest vreselijke geluiden die je maar kunt bedenken. Op het moment dat je op dreef bent neem je ook je schouders en armen mee in beweging. Alles komt nu lekker los, je bovenlijf gaat vanzelf meedoen. Stamp tenslotte alles de grond in. Je zult merken dat je hierdoor makkelijker je dag kunt vervolgen.

Ik wens je ondanks de drukte en eventueel oplopende irritaties dat je dit op een zo ontspannen mogelijke wijze kunt doen.

Emmy Noorlander

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Emmy Noorlander, Waterloweg 37, 6713 AP Ede, 06-23105098, info@emino.nl